Biuletyn Informacji Publicznej wersja
kontrastowa
13°
piątek, 23.06.2017 r. imieniny: Albina, Wandy, Zenona
Biuletyn Informacji Publicznej
Powrót

Ella Fitzgerald – 100 lat - Jan Konop Big Band

Ella Fitzgerald – 100 lat - Jan Konop Big Band [size=16][b]Ella Fitzgerald – 100 lat | Jan Konop Big Band[/b][/size]

Kariera Elli Fitzgerald trwała sześć dekad, w czasie których jej głos brzmiał z niemal tą samą siłą i świeżością. Przeboje takie jak Love for Sale czy How High The Moon zapewniły jej nieśmiertelność. Otrzymała 13 nagród Grammy i sprzedała ponad 40 milionów płyt.

Obdarzona niebywałymi warunkami wokalnymi, głosem obejmującym trzy oktawy i perfekcyjną dykcją, była odpowiednio wyposażona, by zostać jedną z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych wokalistek w historii. Śpiewam, jak czuję – mówiła Ella i być może w tym tkwił jej klucz do serc słuchaczy. Ella Fitzgerald w mistrzowski sposób operowała techniką scat, polegającą na improwizowaniu głosem bez tekstu. W ciągu kilku lat stała się gwiazdą, a jej płyty osiągały milionowe nakłady.

W 1934 roku Ella zadebiutowała w Apollo Theater w Harlemie. Po wygranej w konkursie talentów współpracę zaproponował jej Tiny Bradshaw, jednak jej kariera rozpoczęła się na dobre po spotkaniu z Chickiem Webbem. Ich wspólny utwór A – Tisket, A – Tasket okazał się hitem. W 1942 Ella zaczęła występować solo, pojawiając się na koncertach Jazz at the Philharmonic. Wraz z nadejściem ery swingu nastąpiła zmiana w sposobie śpiewania Elli – jej głos brzmiał inaczej i zaczęła bardziej z nim eksperymentować. Wpływ na te zmiany miał także Dizzy Gillespie i jego orkiestra. Przełomem okazał się roku 1945, kiedy płyta Flying Home opisana została w New York Times jako najbardziej wpływowe jazzowe nagranie ostatniej dekady.
Współpracowała z największymi artystami swoich czasów: Colem Porterem, Bennym Goodmanem, Natem King Cole’em, Frankiem Sinatrą czy Louisem Armstrongiem.

Z tym ostatnim spotkała się dwukrotnie – powstały wówczas płyty Ella and Louis i Ella and Louis Again. Ta dwójka muzyków, zwana „jazzowym dream teamem” nagrała wspólnie takie hity jak Cheek to Cheek, The Nearness Of You, Tenderly, Gee Baby Ain’t I Good To You czy Stars Fell On Alabama. Równie ważną płytą w karierze Elli były nagrania Gershwina zawarte na krążku Ella Swings Gershwin wydanej w 1950 roku. Pięć lat później Ella rozpoczęła współpracę z wytwórnią Verve. Dzięki temu powstało 8 krążków, które weszły w skład kanonu określanego jako Great American Songbook.

Życie prywatne Elli było mniej udane niż życie zawodowe. Nieprzerwanie w trasie, koncertując na całym świecie skupiała się głównie na śpiewaniu. Na koncie miała dwa nieudane małżeństwa. Pod koniec lat 90. zaczęła mieć problemy ze zdrowiem, przeszła atak serca i operację wszczepienia bypassów, chorowała też na cukrzycę. Ella zmarła w 1996 roku w swoim domu w Beverly Hills w wieku 79 lat.

[size=16][b]Wystąpią[/b]:[/size]
[b]Joanna Knitter[/b]
[b]Jolanta Szczepaniak[/b]
[b]Magdalena Wilento[/b]
oraz [b]Jan Konop Big Band[/b]

[b]Jan Konop Big Band[/b] powstał na przełomie stycznia i lutego 2009 r. Idea, która przyświeca zespołowi, to poznawanie i propagowanie muzyki jazzowej.
Skład big bandu to 5 trąbek, 4 puzony, 5 saksofonów, sekcja rytmiczna oraz goście. Członkowie zespołu, to najzdolniejsi studenci i absolwenci Wydziału Jazzu AM w Gdańsku oraz trójmiejscy muzycy.
Big band pierwszy udany koncert zagrał 20 lutego 2009r. podczas „Dni Otwartych” Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Gdańsku. Od tej pory do dnia dzisiejszego zespół poszerza repertuar, pracuje nad brzmieniem, rozwija się i dojrzewa.

[b]Joanna Knitter[/b] - wokalistka działająca czynnie w kilku stylistykach muzycznych.
Wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Koncertowała na największych festiwalach muzycznych w Polsce i na świecie, m.in.: Rawa Blues Festiwal (PL), Gevarenwinkel Blues & Roots Festival (BE), Rockabilly Day (HOL), Baltic Music Festival (SWE), Letni Festiwal Jazzowy w Krakowie (PL), Blues Alive (CZE).
Wyróżniona przez Billyego Harpera na szczecińskich Zmaganiach Jazzowych, wg czytelników pisma Twój Blues - druga wokalistka bluesowa w Polsce w roku 2014.
Wydała, pod różnymi szyldami, 8 albumów, w tym 4 z własnymi tekstami
i kompozycjami. W 2015 roku ukazały się dwa wydawnictwa: Jo & Lazy Fellow - My own place oraz Przemek Dyakowski: Take it easy IV - Swing, a w 2016 Universal Music Polska wydało płytę "The Sound of Christmas", nagraną z muzykami Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego.
Rok 2017 przyniósł kolejny album - "Love songs" Leszka Kułakowskiego, oraz przyniesie album "Hard, hard work" autorskiego projektu wokalistki - Joanna Knitter Blues & Folk Connection.

[b]Jolanta Szczepaniak[/b] – wokalistka jazzowa, pedagog, dyrygent, z zamiłowania również kompozytor i aranżer.
Absolwentka wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, Akademii Muzycznej w Poznaniu, poznańskiego Studium Piosenkarskiego im. Czesława Niemena. Stypendystka Berklee College of Music w Bostonie oraz Prezydenta Miasta Szczecin. Laureatka Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych (Zamość, 1992), Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Rozrywkowej (Elbląg 1994), Festiwalu Piosenki Francuskiej (Poznań 1994), Festiwalu Jazz nad Odrą (Wrocław 1996), finalistka Debiutów w Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej (Opole 1995).
Na swoim koncie ma blisko tysiąc koncertów i projektów w Polsce jak i za granicą.
W 2010 r. ukazał się doskonale przyjęty debiutancki solowy album wokalistki Babagada.
Współpracowała z takimi artystami, jak: John Betsch, Denis Montgomery III, Bob Stoloff, Francesco Bruno, Andrzej Jagodziński, Piotr Baron, Michał Kulenty, Piotr Wojtasik, Krzysztof Herdzin, Marcin Jahr, Kazimierz Jonkisz, Marcin Pospieszalski, Mieczysław Szcześniak, Piotr Wrombel, Zbigniew Zamachowski, Maciej Miecznikowski.
Założycielka kameralnego zespołu muzyki gospel Basanda, z którym zdobyła m.in. nagrodę główną na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gospel (Osiek 2004). Wielokrotnie występowała z zespołami jazzu tradycyjnego (Dixie Lovers) i współczesnego, formacjami hip-hopowymi (Snuz) oraz z chórami (m.in. DEUS MEUS). Zrealizowała wiele projektów muzycznych i nagrań fonograficznych: BABAGADA (2010), Kolędy z Edytą Gepert (1995), Pieśni Postne –Deus Meus (1995), Mój Jezus – Deus Meus (1997), Nha Pensamentu – Rui Pina (Boston 1998), Snuz - Prawda (Szczecin 1999), Gospel Mass (Szczecin 1998), Zawsze Polskie Kolędy (2004), Jahwe (2005) Trasa (2006), Otwórz się niebo- Deus Meus (2010), Szczecińska Pastorałka (2011)
Od wielu lat dzieli się swoją pasją i doświadczeniem prowadząc warsztaty wokalne z zakresu śpiewu jazzowego, rozrywkowego oraz muzyki gospel. Z sukcesami szlifuje talenty muzyczne początkowo jako nauczyciel wokalistyki jazzowej w Szkole Muzycznej II st.im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie, a od 2010 roku również w szczecińskiej Akademii Sztuki.

[b]Magdalena Wilento [/b] - to absolwentka wydziału edukacji muzycznej szczecińskiej Akademii Sztuki oraz europeistyki na Uniwersytecie Szczecińskim. Umiejętności wokalne kształciła m.in. w berlińskiej szkole Academy Noisy School oraz na warsztatach jazzowych prowadzonych przez takich artystów jak: Newman Taylor Baker, Barbara Włodarska, Grażyna Łobaszewska, Cornelia Moore czy Kuba Badach. Zagrała główną rolę (Maureen) w musicalu „Rent” wystawianym przez Operę na Zamku w Szczecinie, wzięła w udział w nagraniu albumu muzycznego Columbus Jazz Coffee u boku takich jazzmanów jak: John Betsch, Francesco Angiuli, Piotr Wojtasik czy Joanna Gajda.
W listopadzie 2011 wraz z zespołem Sylwestra Ostrowskiego miała okazję wystąpić w Chinach na Międzynarodowym Festiwalu Kultury i Turystyki w Kantonie.
Występowała podczas kilku edycji festiwali jazzowych takich jak Zmagania Jazzowe czy Me.Ba. W maju 2013 wraz z Szymonem Orłowskim (bas) oraz Marcinem Jahrem (perkusja) zakwalifikowała się do półfinału festiwalu Superdebiuty Opole 2013. We wrześniu tego samego roku wraz z Szymonem Orłowskim zachwyciła jurorów programu Must Be The Music, miesiąc później otrzymali wyróżnienie na Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie.
W marcu 2014 roku nagrali debiutancki album pt. „Jedyny”. Ponadto, wystąpiła w spektaklach muzycznych „Dobranoc Mr Blues” (opartego na twórczości Andrzeja Zauchy) oraz „Jutro Będzie Dobry Dzień” (opartego na twórczości Heleny Majdaniec z którą jako dziecko miała okazję wystąpić).
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
ZUK Wejherowo - Zakład Usług Komunalnych
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
ZUK Wejherowo - Zakład Usług Komunalnych
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH