Biuletyn Informacji Publicznej wersja
kontrastowa
12°
piątek, 18.10.2019 r. imieniny: Hanny, Klementyny, Łukasza
Biuletyn Informacji Publicznej
Powrót

Bursztynowa Balladyna

Bursztynowa Balladyna Rok po premierze "Bursztynowa Balladyna" ponownie zagości na deskach Filharmonii Kaszubskiej.

To próba przełożenia dzieła „Balladyna” Juliusza Słowackiego na język ciała i obrazu, w formie teatru tańca. Polega ona na zbudowaniu od nowa dramaturgii, choreografii i klasycznej teatralnej scenografii. Jest to zadanie niełatwe, jednak możliwość włączenia do inscenizacji mitologii kaszubskiej związanej z nocą świętojańską jeszcze z okresu istnienia na naszych ziemiach kultury Słowian, w pełni przekonuje by taką próbę podjąć. Aby poprzez inscenizację spróbować przypomnieć o naszej bogatej tożsamości kulturowej, równocześnie wykorzystując jej narzędzia do poruszenia głębokiego społecznego problemu jakim jest nasz stosunek do przemijania, starzenia się i śmierci. W spektaklu zobaczymy przemijanie oczyma młodych ludzi jak i starszego pokolenia. Poruszymy też problem braku szacunku do ludzi starszych i podejmiemy próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie dlaczego starsze pokolenie ten szacunek traci. Trzeba podkreślić, że przedstawienie jest jedynie zainspirowane utworem Słowackiego, nie rości więc sobie pretensji do oddania całej jego złożoności i wieloznaczności. Zachowuje jednak to, co w nim najważniejsze – namysł nad losem człowieka dokonującego rozrachunku z mijającym życiem.

Wykonawcami są tancerze amatorzy Teatru Tańca i Dziecięcego Teatru Tańca oraz grupa historyczna Pułk Czarnieckiego.

W spektaklu Bursztynowa Balladyna
zostaną zastosowane pewne, proste zasady kompozycyjne, aby nadać widowisku czytelną strukturę. Trzy główne ogniwa, których motywem przewodnim - leitmotivem - będzie to, że każdy z nich zaczyna się burzą, co symbolizuje ostateczny sąd nad Balladyną. Kolejnym leiimotivem będzie deszcz, każdorazowo przywołany przez burzę, jednak za każdym razem przynoszący inny rodzaj emocji lub problemów do rozwiązania – takich jak powolny proces starzenia się, przemijania, zmiany stosunku otoczenia i istnienia miłości w każdej fazie życia człowieka. Kolejne leitmotivy będą pochodziły z mitologii kaszubskiej i pojawią się w symbolice scen nocy Świętojańskiej - ścinanie kani, czyli kozła ofiarnego całej kaszubskiej wsi.

Baśniowy klimat całego widowiska podkreślać będą również różnego rodzaju sylfidy, jeziorany, które niemal bez przerwy pojawiać się będą i pląsać na scenie podkreślając metafizykę przedstawienia.

Choć świat słowiańskich - w tym kaszubskich - bóstw i wierzeń jest znacznie lepiej poznany niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu, to nadal kryje wiele tajemnic i niejasności. Według niektórych uczonych, określenie mitologia słowiańska (a tym bardziej w węższym znaczeniu: kaszubska, polska, czeska itp. jest nadużyciem. Jednak zaprzeczyć istnieniu takich duchowych stworzeń nie możemy. Dzięki przywołaniu ich postaci łatwiej mi będzie wprowadzić widza w refleksje nad przemijaniem i jego stosunkiem do tego zjawiska. Tym bardziej, że cała niemal zachodnia cywilizacja ma problem z zaakceptowaniem zjawiska starzenia się, utraty sprawności fizycznej czy umysłowej, kompletnie zaprzeczając jej istnieniu na rzecz magii młodości.

Chciałabym spektaklem Bursztynowa Balladyna zwrócić uwagę widowni, zwłaszcza młodszego pokolenia, na korzyści płynące z czerpania mądrości od dojrzałych, pogodzonych z życiem starszych ludzi, którzy wzorem starszyzny plemiennej mogą służyć nam pomocą, wsparciem i innym spojrzeniem na rozwiązanie gnębiących młodych ludzi problemów. - mówi reżyser spektaklu Sangmo Borysiewicz.

Z drugiej strony będzie to próba zrozumienia dlaczego duża część starzejącego się społeczeństwa żyje w samotności, odrzuceniu, zapomnieniu, nie mając nam nic do przekazania.

Tak jak Balladyna ponosi karę za niewłaściwe decyzje i żądne władzy czyny, tak czasem my sami kujemy swój los i konsekwencje każdy z nas poniesie w odpowiednim momencie.

[b]Spektakl Teatru Tańca Sarasvati i Dziecięcego Teatru Tańca oraz grupa historyczna Pułk Czarnieckiego[/b]


[b]Scenografia: [/b]Patrycja Kruk
[b]Oświetlenie i rekwizyty:[/b] Jacek Rogalewski
[b]Produkcja ścieżki dźwiękowej:[/b] Radosław Bach
[b]Kostiumy i rekwizyty:[/b] Aneta Fittkau, Krzysztof "Zdunek" Zdunkowski, Pułk Czarnieckiego
[b]Rekwizyty: [/b]Jacek Rogalewski, Krzysztof "Zdunek" Zdunkowski, Pułk Czarnieckiego
[b]Technik sceny:[/b] Mateusz Czech
[b]Charakteryzacja:[/b] Joanna Bertrand

[b]Mecenas sztuki:[/b] Omega Fitness and Gym Luzino

[b]Twórcy utworów muzycznych:[/b]
Heusmann Carsten, Brightman Amelia, Goldberg Joshua, Simon Paul, Hensley Ken, Dreijer Andersson Karin Elisabeth, Cem Adrian, Say Fazil, Garcia Morillas Mireia, Joksimovic Zeljko, Pat Leontina, Atas Gazi, Cohen Leonard, Finley Simon Christopher, Lovland Rolf, Skavlan Petter.



[img]http://wck.org.pl/images/b0R5f5x4u0i0k1Y5H2P8w869x0r0V1C2.jpg?[/img]
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
ZUK Wejherowo - Zakład Usług Komunalnych
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
ZUK Wejherowo - Zakład Usług Komunalnych
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH