Biuletyn Informacji Publicznej wersja
kontrastowa
Projektu Unijne
czwartek, 2.05.2024 r. imieniny: Longiny, Toli, Zygmunta
Biuletyn Informacji Publicznej
Powrót

Świadomy konsument energii elektrycznej

Świadomy konsument energii elektrycznej

29 maja br. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Wejherowie odbyło się spotkanie z przedstawicielami Federacji Konsumentów oraz spółek Energa dostarczających energię elektryczną. Spotkania poświęcone było potrzebie pogłębiania świadomości konsumenta w odbiorze, rozliczaniu energii elektrycznej i systemu płatności.

Otwierający spotkanie prawnik Andrzej Bućko z Federacji Konsumentów powiedział, że Federacja jest największą ogólnopolską i jedną z największych organizacji konsumenckich w Europie, która liczy 38 oddziałów na terenie całego kraju oraz posiada silną kadrę prawników i ekspertów. Działa od 1981 roku i posiada bogate doświadczenie w ochronie konsumentów świadcząc poradnictwo prawne, edukację konsumencką, udział w pracach legislacyjnych oraz prowadząc różne szkolenia dla uczestników rynku.

- W 2013 roku wpłynęło do Federacji 60 754 skarg i 95 951 połączeń na infolinię konsumencką, a przecież każde zgłoszenie to informacja, co dzieję się na rynku konsumenckim – mówi Andrzej Bućko zapewniając, że każdy konsument ma prawo zgłosić zastrzeżenie lub skargę na niewłaściwą działalność przedsiębiorców, handlowców, dostawców czy usługodawców licząc na pomoc ze strony Federacji.

Andrzej Bućko podkreślił, że w związku z planowaną do 2020 roku akcją wymiany starych liczników na liczniki zdalnego odczytu postanowionorozpowszechnić wiedzę wśród konsumentów na temat Inteligentnych Sieci Energetycznych zwanych Smart Grids, w tym również zasad korzystania z form rozliczania i oszczędzania energii elektrycznej w domach.  W tym celu na obszarze działania spółki Energa zorganizowano cykl spotkań rozpowszechniając przy tym biuletyn informacyjny „Świadomy konsument energii elektrycznej”, który wydano w ramach projektu „Partycypacja świadomych konsumentów w inteligentnych sieciach  energetycznych”.

Mówili o tym eksperci spółek Energa – Marcin Rompca i Marek Mielcarek przedstawiając  konkretne plany rozwoju  Inteligentnych Sieci Energetycznych, technologii AMI  a także sposoby i metody  oszczędzania energii elektrycznej w gospodarstwach domowych.  
Inteligentne Sieci Elektryczne ISE, to kompleksowe rozwiązanie energetyczne, pozwalające na łączenie, wzajemną komunikację i optymalne sterowanie rozproszonymi dotychczas elementami sieci energetycznych, zarówno po stronie producentów, jak i odbiorców energii – służące ograniczaniu zużycia energii. Wprowadzenie tego systemu pozwoli na automatyczne bilansowanie sieci, lokalizację i eliminację przypadków nielegalnego poboru energii elektrycznej, stały monitoring sieci pod względem ograniczenia strat technicznych, zaoferowanie odbiorcom nowego typu taryf dynamicznych, zaoferowanie odbiorcom zakupu energii w systemie przedpłatowym oraz nowych produktów pozwalających na bardziej świadome zużywanie energii.  

Poinformowano również, że pilotażowym miastem, które objęto systemem ISE jest Kalisz, gdzie od stycznia 2014 roku możliwa jest pełna kontrola zużywanej energii przez internet dzięki zamontowanym licznikom technologii AMI. Takie liczniki zamontowano już w powiecie puckim a do 2020 roku mają być zainstalowane we wszystkich domostwach na terenie kraju. Dzięki temu od 1 stycznia 2014 roku możliwe jest tam rozliczanie opłaty za zużytą energię elektryczną w systemie rozliczania rzeczywistego.

Eksperci mówili również o nie zawsze korzystniejszych ofertach nowych podmiotów zapewniających dostawę energii w ramach wolnego rynku.Twierdzą, że zmiana dostawcy wymaga dokładnego przeczytania dokumentów, zastanowienia się nad opłacalnością, bo firmy stosują różne kruczki oferując warunki a przede wszystkim zwykłej czujności przed potencjalnymi oszustami.

Każda osoba podająca się za montera czy inkasenta lub za przedstawiciela dotychczasowego sprzedawcy musi się wylegitymować. Trzeba szczególnie uważać, gdy taka osoba prosi o podpisanie jakiegoś protokołu, np. oględzin licznika, który w rzeczywistości może okazać się umową z nowym sprzedawcą. Konsument o popełnionym błędzie orientuje się zazwyczaj dopiero za jakiś czas, gdy przychodzi rachunek z nowej firmy. Taką umowę można wypowiedzieć, ale tu firmy stosują różne procedery m.in. kary umowne, odszkodowania itp. W takiej sytuacji lepiej czekać na pozew, a nie reagować na żądania zapłaty kary. Nie zawsze warto płacić "dla świętego spokoju". I w takich sytuacjach pomocą służy Rada Konsumenta, która jednocześnie ostrzega, by zachować ostrożność przy podpisywaniu jakichkolwiek dokumentów z oferentami odwiedzającymi nas w domach.

Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
ZUK Wejherowo - Zakład Usług Komunalnych
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH
WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W GDAŃSKU
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
ZUK Wejherowo - Zakład Usług Komunalnych
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH
Unia Europejska - logotypy